Určitě už i k vám do firmy přišel někdo nadšený s nějakým úžasným vylepšením, které je tak skvělé, že ho musíme zavést, protože nám to strašně pomůže a pak to bude všechno mnohem lepší a efektivnější a pak se budeme mít lépe a naše práce se pozvedne na novou úroveň.
Možná jste takovými vizionáři byli vy.
Nejspíš takový pokus vyšuměl.
Problémem nových věcí je, že jsou nové a lidé nejsou zvyklí říkat svým nadřízeným svůj názor
Je to tak a jen tak se to nezmění. Hodnocení je něco, co se musí zavádět postupně a nejprve si na něj musí zvyknout vedení, než ho převedete až k poslední uklízečce firmy.
Pro vás je důležité, aby lidé byli upřímní a nebáli se vyjádřit svůj názor. Jenomže pro ně jste ten člověk, který se jim pomstí za cokoli upřímnějšího než odmítnutí vyplňování téhle blbosti.
Hodnocení je nadále vnímáno jako zbytečný žrout času, který nejenom dá šéfovi důvod mě nesnášet a vyhodit, ale ještě je obtěžující vyplňovat něco, co stejně nikdo číst nebude a když už, tak někdo tam nahoře, komu je můj názor stejně jedno.
Pomůcky na začátek
– Jednoduchost: rychle a jednoduše vyplnit, zaškrtnout a jít od toho, není potřeba moc přemýšlet a přitom to dá poměrně dost informací
– Odpovídající reakce: nikdy nesmíte nikoho za zpětnou vazbu potrestat, jinak už nikdy nic upřímného nedostanete a zároveň musíte zareagovat kladně na přání lidí a dát najevo, že toto zlepšení vyšlo ze zpětné vazby
– Odměna: s tím pracuje mnoho velkých firem, vypadá to asi tak, že za nápad k vylepšení a urychlení práce, které se nějak promítlo do výroby, dostane finanční odměnu. Odměna je jako úplatek a musíme si dát pozor, jak to nastavit, tak abychom my i cílová skupina lidí byli schopni plnit svůj slib i získat odměnu.
Začátek zavádění systému zpětné vazby/hodnocení do života firmy bude jistě obtížný, avšak pokud se s ním naučíte žít a zvládnete těžké začátky, vrátí se vám mnohonásobná odměna ve formě spokojených lidí a dobře fungující firmy.