Když se rozhodnete trávit dovolenou v České republice aktivním způsobem, ve sportovním duchu, a máte v plánu provozovat cykloturistiku, máte několik možností, jak to udělat.
Spoluzavazadla do vlaku – již mnoho let umožňují někteří vlakoví přepravci cestovat s jízdním kolem. Má to svá plus i mínus. Výhodné je to vždy, pokud chcete ušetřit, a smíříte se s tím, že vás to bude stát více fyzické námahy. Stinných stránek tohoto řešení je ale poměrně dost, např. jste plně závislí na jízdních řádech a rozmístění vlakových nádraží. Ve vlaku nemusí být volné místo a může být natolik plný, že si o nějakém komfortu můžete nechat zdát. Někdy je to zkrátka docela o nervy, zvláště tehdy, cestujete-li na delší dobu a máte s sebou i další rozměrná zavazadla.
Pronájem jízdních kol – každý pronájem něco stojí, ale hlavně jde o to, že máte v ruce bicykl, o jehož technickém stavu nic nevíte. Někdy vám nemusí „sednout“ a namísto pohodové jízdy to bude sled kompromisů.
Přeprava kol vlastním vozem – vyměňte kompromis za jistotu a převážejte si kola sami. Vyjedete, kdy chcete, jedete, kam chcete, kola jsou vaše a tak o nich víte (skoro) vše. Naložit je můžete na tři typy držáků. První je na střechu. Střešní nosiče jsou poměrně levné, ale zde se vyplácí vsadit na osvědčené značky. Za jízdy však na kola nevidíte, což vás může tak trochu stresovat, a musíte být velmi opatrní při jejich nasazování na nosič, aby se bicykl nezřítil na karosérii vozu.
S nosičem na páté dveře to bývá snazší, ale i tehdy je nutné zvedat kola do výšky a navíc v blízkosti karosérie. Mnohem jednodušší řešení je držák kol na tažné zařízení https://www.amsa.cz/Nosice-jizdnich-kol-na-tazne-zarizeni. Kola (i elektrokola) se nasazují nízko nad povrchem vozovky, není to fyzicky náročné a jízdní souprava má za jízdy nízko těžiště, takže to takřka neovlivní řízení. Pouze se prodlouží zhruba o metr, což může ztížit couvání a parkování, ale podstatné je, že výška vozidla (soupravy) zůstává prakticky beze změny.